آزمايش در نظر مردم، سنجشى است براى كسب اطلاع از نتيجه آزمون درباره آدميان يا اشياء و امورذهنى، اما خداوند عليم و خبير كه محيط به ظاهر و باطن ماست،

چه نيازى به آزمودن دارد كه اين همه در قرآن ازامتحان انسان‌ها سخن مى‌گويد؟

البته خداوند تبارک و تعالا همه چیز رو دربارۀ ما میداند، و این آزمایشات برای اینست که ما خود و دیگران رو بهتر بشناسیم، و مهمتر از آن یاد بگیریم که در زندگی

صبور و مقاوم باشیم.

.

صبر یکی از میوه های تقواست و ما نمی توانیم بدون اینکه بذر درخت تقوا را در زمین دلمان بکاریم از خداوند تقاضای میوۀ آنرا داشته باشیم.

انسان با تقوا همان فرد صبور است، و او كسى است که اگر به آرزوهائى كه جسم و نفسش می خواهند، اما به دلایلی هنوز نتوانسته به آنها برسد،

افسرده و نا امید نمی شود، به دعا و کوشش خود ادامه میدهد، و درسختی ها از صبر و نماز و بندگی خدا کمک گرفته، افکار منفی را از خود دور کرده،

و با امید به بخشش و لطف و مهربانی خدا در بندگی او می کوشد.

خداوند چنانکه میدانید بما خبر داده که بی شک همۀ ما به کمبود روزی، مریضی و سختی درهمۀ امور آزمایش میشویم، و سپس فرموده:

« مژده بده به آنها که هرگاه با این مسائل روبرو میشوند، میگویند: «انا لله و انا علیه راحعون.» (ما از آن خدائیم و به سوی او باز میگردیم.»

بنابریان بیاد می آوریم که در این دنیا همه چیز موقتی و مجازی است، و این چند روز دنیا قرار نیست بهشت باشد. اما با افکار مثبت و انجام امر و نهی های خداوند،

فرد مؤمن در اوج مشکلات هم، از توجه و توکل و اطمینان و عشقش بخدا کاسته نمی گردد…

وقتی درسختی ها نترسیدیم و بکوشش ادامه دادیم، بی شک خدا مارا کمک خواهد کرد. بیاری او اطمینان داشته باشیم…

مثل کودکی نباشیم که امروز بذر درختی مبکارد و فردا بدنبال میوه اش میگردد… صبر دوست من صبر… و ادامه دادن بکوشش با توکل و افکار مثبت و سازنده…

.

امام علی(ع) هم فرموده اند:

« اندوه هائی که بتو رو آورد با اندیشه های نیک باوری و صبوری از خود دور کن.»

درضمن دید انسانی ما محدود است و ما تصویر بزرگتر را نمی توانیم ببینیم، و خداوند قادر مهربان، با دید نا محدود خود، به خیر و صلاح ما آشنا تر است.

او میفرماید:

«ای بسا چیزی را دوست نمیداری که خیر و صلاح تو در آنست، و ای بسا چیزی را دوست داری که شر و فساد تو درآن است و خدا میداند و تو نمی دانی.»

.

پس صبر، نماز، دعا و کوشش حقیقی در راه رسیدن به مقصود، و مهم تر از همه مبارزه با افکار منفی و مخرب، و جایگزین کردن آنها با افکار مثبت، و امید بخش،

و انتظار کمک و یاری خدوند مهربان و چاره ساز تنها راه رسیدن به آرامش ماست.

در ضمن فراموش نکنیم که امید برای گشایش، ثواب بزرگی با خود همراه دارد. اینست راه چارۀ مردم رستگار، وهمیشه بیاد بیاوریم که:

« پیش از سحر تاریک است، اما تا کنون نشده که سپیدۀ صبح نزنده باشد، بخدای سپیده اطمینان کنیم.»

و درضمن گاهی این مراحل برای ساختن شخصیت افراد بسیار مفید واقع میشود، و خداوند بموقع درست حتی از راهی که ما اصلاً بفکرمان هم نمیرسد،

ان شاءالله کمک و یاری خود را میرساند.

و بار یادمان باشد وعده های خدا حق و حقیقت است، ترسهای منفی، ایمان وارونه است. یعنی بجای خیر، به شر ایمان داریم و این میتواند زندگی ما را تباه کند.

پس در انجام اوامر خداوند و حفظ وظایف بندگی بکوشیم ،و بدانیم که خدا یاری دهندۀ مؤمنان، دلگشا و رهنمای ایشان است …

و درآیات: “۱۲۷” و”۸ ۱۲” از سوره نحل خداوند فرموده : “صبر کن که صبر تو جز به توفیق خدا نیست، و به خاطر آنها غمگین مشو و از نیرنگ آنان دلتنگ مباش، زیرا خداوند با متقین ونیکوکاران است.”

.

وقتی بعنوان اتحاد خود با خوشبختی، از روی تعمدی سنجیده، اندیشۀ مثبت را به کار گیریم،

اشخاص و اماکن و اوضاع و حوادث نمی توانند آن خوشبختی و خوشنودی را که مشیت الهی ماست از ما بگیرند،

یا آن را باز دارند، در واقع خواهیم دید اشخاص و امور و رویدادهائی که سابقاً بر ضد ما بودند، یا به خدمتمان در می آیند،

و یا از زندگی ما بیرون میروند، و جای خود را به اشخاص و رویدادهائی تازه و مثبت می دهند.

و نیز خداوند متقدر مهربان در قرآن کریم فرموده:

مسلماً همۀ شما را به چیزی از ترس، گرسنگی، کاهش اموال و نفوس و محصولات آزمایش می کنیم، و شکیبایان را بشارت ده، آنان که چون مصیبتی به ایشان برسد،

گویند: « انا لله و انا الیه راجعون.»

« ما ازآن خدائیم و بسوی او باز می گردیم» درود و رحمت خدا بر آن گروه باد که ره یافتگانند. ( ۷ ۵ ۱- ۵ ۵ ۱: ۲ )

پس این آیه مختص بزمان مرگ کسان نیست، بلکه در هرسختی زندگی میشود از آن استفاده کرد.

.

ای مؤمنان ( در کارها ) ازصبر و نمازکمک بگیرید، که خدا با شکیبایان است. ( ۳ ۵ ۱ : ۲ )

.

خداوند پاداشهاى بى پايان خود را به كسانى وعده ميدهد كه می توانند درمقابل گردنكشى آرزوهاى جسم و نفسشان صبور باشند،

و براى صبر درمقابل، فقر و تصادفات و بيماريهائى كه قابل پيشگيرى نبوده و درمسیر زندگی ما پیش میآید، بازهم پاداشهاى بزرگترى هست.

درحقيقت مصيبت هائی که به منظور امتحان یا آزمایش ایمانمان ازطرف خداوند به طرف ما می آیند، پاداش صبر و قبول آنها همراهشان است،

و دراین زمان اگرمردم بى صبرى كنند، بدبختى دو برابر می شود، اول مصيبت اوليه، و بعد بدبختى بزرگتر، از دست دادن پاداش صبر.

.

خداوند درتنبيه گناهكاران عجله نمى كند، او ميگذارد آنها درسلامت وكامرانى زندگى كنند، چون براى هر چيزى زمانی معين قرار داده است.

هرچيزى بايد دورۀ خود را به اتمام برساند، صبر او درمقابل گناهكاران براى اينست كه به آنها وقت دهد كه ازحالت غفلت بدرآيند، اعمال غلط خود را تشخيص دهند

و به توبه برسند، خداوند رحيم است، رحم او دردادن زمان، براى توبه و پذيرش توبه است.

صبر دراختيار الهى خداوند است، بنابراين انسانهاى صبور تجلى دهندۀ اختيار افتخار آميز او هستند.

.

توجه به آیاتی از قرآن کریم:

اعوذُ بالله من الشّیطان رجیم

خداوند والا فرماید:

و اگر شیطان وسوسه ات کرد، به خدا پناه ببر، زیرا او شنوای داناست.

کسانی که برای خدا تقوا پیشه می کنند، وقتی گرفتار وسوسه های شیطانی شوند، خدا را یاد می کنند و بصیرت می یابند. ( ۰۱ ۲- ۰۰ ۲: ۷ )

ما شیطانها را دوستان کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند، چون کار زشتی انجام دهند، گویند: « نیاکانمان را چنین یافته ایم،

و خدا ما را بدان فرمان داده است. »(۷: ۷ ۲)

چون به فرشتگان گفتیم بر آدم سجده کنید، همگی سجده کردند جز ابلیس که گفت:«آیا برکسی سجده کنم که او را ازخاک آفریده ای؟

خواهی دید اگر تا روز قیامت مرا مهلت دهی فرزندان کسی را که برمن برتری دادی جزعدۀ کمی همه را گمراه و ریشه کن خواهم کرد.»

فرمود:” برو، ازمیان آنها هرکس از تو پیروی کند، جهنم کیفر آنها و شماست که پاداشی بسزاست، هرکدام از آنها را که تواتستی باصدایت برانگیز،

و بیاری سواران و پیادگانت برآنها بتاز و در اموال و فرزندانشان شریک شو و به آنها وعده بده.، ولی شیطان جز فریب وعده نمی دهد.

توهرگز بربندگان من سلته ای نخواهی داشت، و تنها پروردگارت برای نگهداری آنها کافی است.” ( ۵ ۶- ۱ ۶: ۷ ۱)

.

آیا ندیدی که ما شیطانها را برای کافران فرستادیم تا شدیداً آنها را برانگیزند، بنابراین دربارۀ آنها شتاب مکن، ما با دقت حسابشان را داریم. ( ۴ ۸- ۳ ۸: ۹ ۱ )

گروهی از مردم نا آگاه در بارۀ خدا به مجادله بر می خیزند، و از شیطانهای سرکش پیروی می کنند، برشیطان مقرر شد که هرکس با او دوستی کند

به گمراهیش افکند و بر آتش سوزان رهنمودش شود. ( ۴- ۳ : ۲۲ )

.

چنین دشمنانی ازشیاطین جن و انس را در برابر هر پیامبری قرار دادیم که سخنان فریبندۀ بی پایه به دیگران القا می کردند و اگر پروردگارت می خواست

چنین نمی کردند، پس آنها را با دروغهایشان واگذار، تا قلوب کسانی که به آخرت ایمان ندارند به آن متمایل شود، که آنچه می خواهند

انجام دهند. ( ۳ ۱۱- ۱۱۲: ۶ )

بگو:” پروردگارا! من از وسوسه های شیاطین بتو پناه می آورم، پروردگارا، از اینان که نزد من حضورمی یابند بتو پناه می برم.” ( ۸ ۹- ۷ ۹: ۳ ۲)

و در سوره سبا، آیه بیست و یکم چنین می‌خوانیم که، او سلطه بر آنان نداشت جز براى اینکه مؤمنان به آخرت را از آنها که در شکّ هستند باز شناسیم؛

و پروردگار تو، نگاهبان همه چیز است!

.

طبق این آیات ابلیس، وسیله‌ای برای آزمایش، واین دنیا آزمایشگاه انسانهاست و به حقیقت انسانها در این دنیا آزمایش می‌شوند.

چنانکه امام علی علیه السلام فرمودند: ” شما را در دنیا آزموده‌اند و برای غیر دنیا آفریده‌اند.”

درضمن در آیاتی نیز خداوند یاد آور میشود که هر شری که بما میرسد ار عکس العمل اعمال خودمان است، و ما میگوئیم از کجا این بما رسید و خداوند میفرماید:

« این بخاطر اعمالی است که پیشا پیش انجام داده اید و خداوند هرگز به بندگانش ستم نمی کند.» ( ۲ ۸ ۱: ۳ )

برای هر گروه در برابر اعمالشان درجاتی است و پروردگار تو از کردارشان غافل نیست. ( ۲ ۳ ۱: ۶ )

بگو:” به من وحی می شود که تنها معبود شما خدائی است یگانه، آیا تسلیم می شوید؟ “

اگر سرباز زدند، بگو:«من شما را یکسان خبر کردم و نمی دانم وعده ای که به شما داده است نزدیک است یا دور؟ خدا گفتار آشکار و نهانتان را می داند،

و نمی دانم شاید این برای شما آزمایشی باشد و بهره ای تا بهنگام مرگ.» ( ۱۱۱ – ۸ ۰ ۱: ۱ ۲ )

از مردم، کسی است که خدا را به زبان عبادت می کند، اگر خیری به او برسد دلش آرام می گیرد، و اگر آزمایشی پیش آید رو بگرداند، چنین کسی در دنیا و آخرت زیان کرده است،

و این زیان آشکاری است، غیر ازخدا کسی را می خواند که سود و زیانی نمی رساند، و این گمراهی بسیار عمیقی است. ( ۲ ۱- ۱۱: ۲۲ )

آيا مردم گمانشان بر اين است كه چون بگويند: ” ايمان آورده ايم” رهايشان ميكنند و ديگر نمى آزمايند؟

ما پیشینیان را آزمودیم تا خدا راستگویان و دروغگویان را معلوم کند. ( ۳ – ۲: ۹ ۲)

چون به انسان زیانی برسد ما را می خواند و چون نعمتی به او عطا کنیم، بگوید: که به سبب دانائی خودم این نعمت نصیبم شد.

اما این آزمایشی است، ولی بیشترشان نمی دانند. ( ۹ ۴: ۹ ۳ )

.

خدا هیچکس را جز باندازۀ توانش فرمان ندهد، نيكيهاى هر كس به سود او، و بديهايش نيز به زيان خود اوست.

پروردگارا ! ما را بر آنچه به فراموشى يا به خطا كرده‏ايم مؤاخذه مكن.

بار پروردگارا ! تكليف سنگین و طاقت فرسا آنچناکه كه بر پيشينيان قرار دادی، بر ما قرار مده.

پروردگارا! بار تكليفى فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بيامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما،

تنها سرور ما و ياور ما تويى، پس ما را بر گروه كافران يارى فرما. ( 286- 2 ) بدرستی که خدا راستگوی والامقام است …

.

سختی هائی که برای انبیاء و اولیای خدا رخ داده، هرکدام برای ما الگوئیست، و نمونه ای از این سختی ها برای همۀ انسانها پیش می آید،

هرکس بنوعی به نسبت ایمان وعقیده اش. برای مثال در زندگی حضرت ایوب، یا حضرت سلیمان و یا حضرت یوسف (ع) و دیگر انبیاء و اولیای خدا،

اتفاقات بخصوصی افتاده، و بار در آیات زیادی خداوند قول آسانی سختی ها را برای مؤمنان داده، و سختی و آسانی برای همه در زندگی اتفاق می افتد،

و بر خلاف عقیدۀ اکثر مسلمانان، این نیست که هرکس مؤمن تر وعاشق تر باشد، خدا او را بیشتر زجر دهد،

بلکه بعکس به مؤمنان خداوند در آیات زیادی وعدۀ کمک و آسان کردن سختی ها را داده.

از آن گذشته برای فرد مؤمن هر چه از دوست میرسد نیکوست، و خدا خود بهتر میداند که ایمان هرکس را چگونه بیآزماید.

و دریایان خواجه عبدالله انصاری خیلی زیبا فرموده: خدا ملازم گمان بنده است، اگر بنده گمان نیک بخدا ببرد برایش نیک پیش خواهد آمد، و اگر گمان بد ببرد،

برایش بد و سختی پیش خواهد آمد . و این موضوع امروزه از نظر روانشناسی” تأثیر افکار مثبت و منفی” تا حدودی ثابت شده،

و اغلب ما میدانیم که افکار ما در ساختن سرنوشتمان اثر شگرفی دارد.حال هر طور هر کس دوست دارد میتواند بیاندیشد. والله اعلم …

✿✿✿

آیات امید بخش مربوط به مؤمنین:

آری کسیکه ازهرجهت تسلیم خدا و نیکوکار گشت، مسلم اَجرش نزد خدا بزرگ خواهد بود، و او را هیچ حزن و اندوهی در د نیا و آخرت نخواهد بود. ( ۲ ۱۱: ۲ )

پاداش ایمان آوردگان، یهودیان، نصاری، صابئان و آنان که به خدا و روز قیامت ایمان آورده اند، و عمل صالح انجام داده اند، نزد پروردگارشان محفوظ است:

نه ترسی دارند و نه اندوهی. ( ۲ ۶ : ۲ )

آرى هر كس به عهد خود وفا كند و با تقوا باشد، خدا متقين را دوست دارد. ( ۷۶ : ۳)

هرکس برای خدا تقوا پیشه کند، خداوند راه نجاتی پیش پای او می گذارد، و اورا ازجائی که گمان ندارد روزی می رساند، هرکس به خدا توکل کند،

خدا اورا کافی است، خداوند در انجام فرمان خود پایدار است، و برای هر چیز اندازه ای قرار داده است. ( ۳- ۲: ۵ ۶ )

آگاه باش که دوستان خدا نه ترسی دارند و نه غمگین می شوند. برای مؤمنان با تقوا در زندگی دنیا و آخرت خبر مسرت بخشی است،

سخنان خدا تغییر نا پذیر است، و آن رستگاری بزرگی است. آیات:” ۴ ۶- ۲ ۶ ” از سورۀ ” ۰ ۱” و همینطور فرموده:

و ما پیامبران را جز برای هشدار نفرستادیم، آنانكه ايمان آوردند و نيكوكارى پيشه كردند، نه ترسى دارند و نه غمگين ميشوند. آيۀ:”۴۸” ازسورۀ: “۶” انعام.

یا فرموده:” به سبب اعمال مردم در برّ و بحر فساد آشکار شد، تا جزای بخشی از اعمالی را که انجام داده اند به آنها بچشاند، باشد که بازگردند.

” آیۀ ” ۱ ۴” ار سورۀ ” ۰ ۳” و می می فرماید:” اگر خدا شما را یاری کند، هیچ کس برشما پیروز نخواهد شد، و اگر دست از یاری شما بردارد،

کیست که بعد از او شما را یاری کند، و مؤمنان فقط باید برخدا توکل کنند.” آیۀ: “۶۰ ۱” ازسورۀ:” ۳ ” عمران.

وهمینطورفرموده: ” بگو برای من خدا کافی است، که توکل کنندگان بر او توکل میکنند.” آیۀ:”۳۸” ازسورۀ: “۳۹”زُمر.

آنانكه ايمان آوردند و نيكوكارى پيشه كردند، نه ترسى دارند و نه غمگين ميشوند.” آيۀ:”۴۸” ازسورۀ: “۶” انعام .

ای مؤمنان، خدا را اطاعت کنید و مطیع رسول او باشید و اعمالتان را باطل نکنید. آیات:” ۳۳ – ۲ ۳” از سورۀ:” ۷ ۴

و بالاخره فرموده:” آری کسیکه ازهرجهت تسلیم خدا و نیکوکار گشت، مسلم اَجرش نزد خدا بزرگ خواهد بود، و او را هیچ حزن و اندوهی در دنیا و آخرت نخواهد بود.

آیۀ:” ۲ ۱۱” از سورۀ ” ۲” بقره. و …..

بقرآن برگردیم و علاج دل گرفتگیها را از خدا بخواهیم. شاد و پر امید باشید.

.

☼”◠‿◠”☼.•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠☼”◠‿◠”☼